Hotarare nr. 493 din 12.04.2006 privind cerintele minime de securitate si
sanatate referitoare la expunerea lucratorilor la riscurile generate de zgomot
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 380 din 03/05/2006
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
SECTIUNEA 1
Obiectivul si domeniul de aplicare
Art. 1. - Prezenta hotarare stabileste cerintele minime pentru protectia
lucratorilor impotriva riscurilor pentru sanatatea si securitatea lor, generate
sau care pot fi generate de expunerea la zgomot, in special impotriva riscurilor
pentru auz.
Art. 2. - Prevederile prezentei hotarari se aplica tuturor activitatilor in
care lucratorii sunt sau este posibil sa fie expusi, prin natura muncii lor, la
riscuri generate de zgomot.
Art. 3. - Prevederile legislatiei nationale care transpun Directiva 89/391/CEE
se aplica in totalitate activitatilor prevazute la art. 2, fara a aduce atingere
prevederilor mai restrictive si/sau specifice din prezenta hotarare.
Art. 4. - In sensul prezentei hotarari, parametrii fizici, utilizati ca
predictori de risc, semnifica dupa cum urmeaza:
a) presiunea acustica de varf [p(varf)] - valoarea maxima a presiunii
acustice instantanee, masurata cu ponderarea in frecventa "C";
b) nivelul de expunere zilnica la zgomot [L(EX, 8h)] [dB(A) re. 20 µPa] -
media ponderata in timp a nivelurilor de expunere la zgomot pentru o zi de lucru
nominala de 8 ore, definita de standardul SR ISO 1999:1996, pct. 3.6. Aceasta
notiune acopera toate zgomotele prezente la locul de munca, inclusiv zgomotul cu
caracter de impuls;
c) nivelul de expunere saptamanala la zgomot [L(EX, 8h)] - media ponderata in
timp a nivelurilor de expunere zilnica la zgomot intr-o saptamana nominala de 5
zile de lucru de 8 ore, definita de standardul SR ISO 1999:1996 pct. 3.6 (nota
2).
SECTIUNEA a 2-a
Valori limita de expunere si valori de expunere la zgomot de la care se
declanseaza actiunea angajatorului privind securitatea si protectia sanatatii
lucratorilor
Art. 5. - Pentru aplicarea prezentei hotarari, valorile limita de expunere si
valorile de expunere de la care se declanseaza actiunea angajatorului privind
securitatea si protectia sanatatii lucratorilor in raport cu nivelurile de
expunere zilnica la zgomot si presiunea acustica de varf sunt fixate dupa cum
urmeaza:
a) valori limita de expunere: L(EX, 8h) = 87 dB(A) si, respectiv, p(varf) =
200 Pa 1 ) ;
b) valori de expunere superioare de la care se declanseaza actiunea: L(EX,
8h) = 85 dB(A) si, respectiv, p(varf) = 140 Pa 2 ) ;
c) valori de expunere inferioare de la care se declanseaza actiunea: L(EX,
8h) = 80 dB(A) si, respectiv, p(varf) = 112 Pa 3 ) .
___________
1 ) 140 dB(C) cu valoarea de referinta 20 µPa.
2 ) 137 dB(C) cu valoarea de referinta 20 µPa.
3 ) 135 dB(C) cu valoarea de referinta 20 µPa.
Art. 6. - (1) In cazul valorilor limita de expunere, determinarea expunerii
efective a lucratorului la zgomot trebuie sa tina seama de atenuarea realizata
de mijloacele individuale de protectie auditiva purtate de acesta.
(2) Valorile de expunere de la care se declanseaza actiunea angajatorului
privind securitatea si protectia sanatatii lucratorilor nu trebuie sa ia in
considerare efectul utilizarii mijloacelor de protectie prevazute la alin. (1).
Art. 7. - In situatii pe deplin justificate, in cazul activitatilor in care
expunerea zilnica la zgomot are variatii semnificative de la o zi de lucru la
alta, in scopul aplicarii valorilor limita de expunere si a valorilor de
expunere de la care se declanseaza actiunea angajatorului privind securitatea si
protectia sanatatii lucratorilor, trebuie sa se foloseasca nivelul de expunere
saptamanala la zgomot in locul nivelului de expunere zilnica la zgomot, pentru
evaluarea nivelurilor de zgomot la care sunt expusi lucratorii, cu conditia ca:
a) nivelul saptamanal de expunere la zgomot indicat prin monitorizare
adecvata sa nu depaseasca valoarea limita de expunere de 87 dB(A); si
b) sa se ia masuri adecvate pentru reducerea la minimum a riscurilor asociate
cu aceste activitati.
CAPITOLUL II
Obligatiile angajatorilor
SECTIUNEA 1
Determinarea si evaluarea riscurilor la zgomot
Art. 8. - In indeplinirea obligatiilor prevazute de legislatia nationala care
transpune Directiva 89/391/CEE, angajatorul trebuie sa evalueze si, daca este
necesar, sa masoare nivelurile de zgomot la care sunt expusi lucratorii.
Art. 9. - Metodele si aparatura folosite trebuie sa fie adaptate la
conditiile existente, luand in considerare, in special, caracteristicile
zgomotului care este masurat, durata expunerii, factorii de mediu si
caracteristicile aparatului de masura.
Art. 10. - Metodele si aparatura utilizate trebuie sa permita determinarea
parametrilor definiti la art. 4 si sa se stabileasca daca, intr-o situatie data,
valorile prevazute la art. 5-7 sunt depasite.
Art. 11. - Metodele folosite pot include esantionarea, care trebuie sa fie
reprezentativa pentru expunerea personala a lucratorului.
Art. 12. - Evaluarea si masurarea prevazute la art. 8 trebuie sa fie
planificate si efectuate de catre serviciile de protectie si prevenire
competente la intervale adecvate, luand in considerare, in special, prevederile
din legislatia nationala care transpun prevederile din Directiva 89/391/CEE
referitoare la aceste servicii.
Art. 13. - Datele obtinute din evaluarea si/sau masurarea nivelului de
expunere la zgomot trebuie sa fie pastrate intr-o forma care sa permita
consultarea lor la o data ulterioara.
Art. 14. - Atunci cand se efectueaza determinarea si evaluarea riscurilor, la
evaluarea rezultatelor masuratorilor trebuie sa se tina seama de erorile de
masurare determinate in conformitate cu practica metrologica.
Art. 15. - In conformitate cu legislatia nationala care transpune Directiva
89/391/CEE, la evaluarea riscurilor, angajatorul trebuie sa acorde atentie
deosebita urmatoarelor elemente:
a) nivelului, tipului si duratei expunerii, inclusiv expunerii la zgomot cu
caracter de impuls;
b) valorilor limita de expunere si valorilor de expunere de la care se
declanseaza actiunea, stabilite la art. 5-7;
c) efectelor asupra sanatatii si securitatii lucratorilor care apartin unor
grupuri sensibile la riscuri specifice;
d) efectelor asupra sanatatii si securitatii lucratorilor rezultate din
interactiunile dintre zgomot si substante ototoxice din mediul de munca, precum
si dintre zgomot si vibratii, in masura in care este posibil din punct de vedere
tehnic;
e) efectelor indirecte asupra sanatatii si securitatii lucratorilor rezultate
din interactiuni dintre zgomot si semnale de avertizare sau alte sunete care
trebuie percepute pentru a reduce riscul de accidentare;
f) informatiilor privind emisia de zgomot, furnizate de producatorii
echipamentelor de munca in conformitate cu prevederile legale;
g) existentei unor echipamente de munca alternative, proiectate pentru a
reduce emisia de zgomot;
h) prelungirii expunerii la zgomot peste programul de lucru normal, pe
raspunderea angajatorului;
i) informatiilor adecvate obtinute in urma supravegherii sanatatii, inclusiv
informatiilor publicate, atunci cand este posibil;
j) punerii la dispozitie a mijloacelor de protectie auditiva cu
caracteristici de atenuare adecvate.
Art. 16. - (1) Angajatorul trebuie sa detina o evaluare a riscurilor si
trebuie sa identifice masurile care trebuie luate pentru securitatea si
sanatatea lucratorilor, in conformitate cu legislatia nationala care transpune
Directiva 89/391/CEE.
(2) Evaluarea riscurilor trebuie sa fie inregistrata pe un suport adecvat
care sa asigure pastrarea datelor.
(3) Evaluarea riscurilor trebuie sa fie actualizata periodic si ori de cate
ori s-au produs modificari semnificative care pot sa conduca la expunerea
lucratorilor la zgomot sau atunci cand rezultatele supravegherii sanatatii fac
necesar acest lucru.
SECTIUNEA a 2-a
Evitarea sau reducerea expunerii la zgomot
Art. 17. - Riscurile generate de expunerea la zgomot trebuie sa fie eliminate
la sursa sau trebuie reduse la minimum, tinand seama de progresul tehnic si de
existenta masurilor de control al riscului la sursa.
Art. 18. - Reducerea riscurilor generate de expunerea la zgomot trebuie sa se
bazeze pe principiile generale de prevenire prevazute de legislatia nationala
care transpune Directiva 89/391/CEE, luand in considerare mai ales urmatoarele:
a) alte metode de lucru care sa reduca expunerea la zgomot;
b) alegerea unor echipamente de munca adecvate, care sa emita, tinand seama
de natura activitatii desfasurate, cel mai mic nivel de zgomot posibil, inclusiv
posibilitatea de a pune la dispozitia lucratorilor echipamente care respecta
cerintele legale al caror obiectiv sau efect este de a limita expunerea la
zgomot;
c) proiectarea si amplasarea locurilor de munca si a posturilor de lucru;
d) informarea si formarea adecvata a lucratorilor privind utilizarea corecta
a echipamentelor de munca, in scopul reducerii la minimum a expunerii acestora
la zgomot;
e) mijloacele tehnice pentru reducerea zgomotului aerian, cum ar fi ecrane,
carcase, captuseli fonoabsorbante, precum si reducerea zgomotului structural
prin amortizarea zgomotului sau prin izolare;
f) programe adecvate de intretinere a echipamentelor de munca, a locului de
munca si a sistemelor de la locul de munca;
g) organizarea muncii astfel incat sa se reduca zgomotul prin limitarea
duratei si intensitatii expunerii si stabilirea unor pauze suficiente de odihna
in timpul programului de lucru.
Art. 19. - Pe baza evaluarii riscurilor prevazute la art. 8-16, atunci cand
sunt depasite valorile de expunere superioare de la care se declanseaza actiunea,
angajatorul trebuie sa stabileasca si sa aplice un program de masuri tehnice si/sau
organizatorice pentru reducerea expunerii la zgomot, tinand seama, in special,
de masurile prevazute la art. 17 si 18.
Art. 20. - (1) Pe baza evaluarii riscurilor prevazute la art. 8-16, locurile
de munca in care lucratorii pot fi expusi la un zgomot care depaseste valorile
de expunere superioare de la care se declanseaza actiunea angajatorului privind
securitatea si protectia sanatatii lucratorilor trebuie sa fie semnalizate
corespunzator.
(2) Daca este posibil tehnic si daca riscul expunerii justifica aceasta,
locurile de munca prevazute la alin. (1) se delimiteaza si se limiteaza accesul
la acestea.
Art. 21. - In cazul in care, datorita naturii activitatii, lucratorii dispun
de incaperi de odihna aflate in responsabilitatea angajatorului, zgomotul in
aceste incaperi trebuie sa fie redus la un nivel compatibil cu scopul amenajarii
lor si cu conditiile de utilizare a acestora.
Art. 22. - In conformitate cu prevederile legislatiei nationale care
transpune Directiva 89/391/CEE, angajatorul trebuie sa adapteze masurile
prevazute in prezenta sectiune la nevoile lucratorilor care apartin grupurilor
sensibile la riscuri specifice.
SECTIUNEA a 3-a
Protectia individuala impotriva riscurilor generate de expunerea la zgomot
Art. 23. - Atunci cand riscurile generate de expunerea la zgomot nu pot fi
prevenite prin alte mijloace, lucratorilor trebuie sa li se puna la dispozitie
mijloace individuale de protectie auditiva, adecvate si corect ajustate, pe care
acestia trebuie sa le utilizeze, in conformitate cu prevederile legislatiei
nationale care transpune Directiva 89/656/CEE si Directiva 89/391/CEE, in
urmatoarele conditii:
a) atunci cand expunerea la zgomot depaseste valorile de expunere inferioare
de la care se declanseaza actiunea, angajatorul trebuie sa puna la dispozitia
lucratorilor mijloace individuale de protectie auditiva;
b) atunci cand expunerea la zgomot atinge sau depaseste valorile de expunere
superioare de la care se declanseaza actiunea, lucratorii trebuie sa utilizeze
mijloacele individuale de protectie auditiva;
c) mijloacele individuale de protectie auditiva trebuie sa fie alese astfel
incat sa elimine sau sa reduca la minimum riscul pentru auz.
Art. 24. - Angajatorul trebuie sa ia masuri pentru a asigura folosirea
mijloacelor individuale de protectie auditiva de catre lucratorii sai.
Art. 25. - Angajatorul raspunde de verificarea eficientei masurilor luate in
conformitate cu art. 23 si 24.
SECTIUNEA a 4-a
Limitarea expunerii la zgomot
Art. 26. - Expunerea lucratorului la zgomot, determinata potrivit art. 6, nu
trebuie sa depaseasca, in nici un caz, valorile limita de expunere.
Art. 27. - Daca se constata expuneri peste valorile limita de expunere, in
pofida masurilor luate pentru aplicarea prezentei hotarari, angajatorul trebuie:
a) sa ia de indata masuri de reducere a expunerii sub valorile limita de
expunere;
b) sa identifice cauzele expunerii excesive;
c) sa adapteze masurile de prevenire si protectie pentru a evita orice
recurenta.
SECTIUNEA a 5-a
Informarea si formarea lucratorilor
Art. 28. - Fara a aduce atingere prevederilor din legislatia nationala care
transpun Directiva 89/391/CEE, angajatorul trebuie sa asigure informarea si
formarea lucratorilor expusi la locul de munca la un nivel de zgomot egal sau
superior valorilor de expunere inferioare de la care se declanseaza actiunea si/sau
a reprezentantilor acestor lucratori, privind riscurile generate de expunerea la
zgomot, in special in ceea ce priveste urmatoarele:
a) natura acestor riscuri;
b) masurile luate, in aplicarea prezentei hotarari, in vederea eliminarii sau
a reducerii la minimum a riscurilor generate de zgomot, inclusiv conditiile in
care se aplica aceste masuri;
c) valorile limita de expunere si valorile de expunere de la care se
declanseaza actiunea angajatorului privind securitatea si protectia sanatatii
lucratorilor, prevazute la art. 5-7;
d) rezultatele evaluarii si masurarii zgomotului, efectuate in conformitate
cu prevederile art. 8-16, insotite de o explicatie a semnificatiei acestora si a
riscurilor potentiale;
e) folosirea corecta a mijloacelor de protectie auditiva;
f) utilitatea si metoda de depistare si semnalare a simptomelor deteriorarii
auzului;
g) conditiile in care lucratorii au dreptul la supravegherea sanatatii si
scopul acestei supravegheri, in conformitate cu art. 30-33;
h) practicile profesionale sigure, in scopul reducerii la minimum a expunerii
la zgomot.
SECTIUNEA a 6-a
Consultarea si participarea lucratorilor
Art. 29. - Consultarea si participarea lucratorilor si/sau a reprezentantilor
acestora la aplicarea prevederilor prezentei hotarari trebuie sa se desfasoare
in conformitate cu legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE si
trebuie sa se refere, in special, la urmatoarele:
a) evaluarea riscurilor si identificarea masurilor care trebuie luate,
prevazute la art. 8-16;
b) masurile destinate sa elimine sau sa reduca riscurile generate de
expunerea la zgomot, prevazute la art. 17-22;
c) alegerea mijloacelor individuale de protectie auditiva prevazute la art.
23 lit. c).
CAPITOLUL III
Supravegherea sanatatii
Art. 30. - (1) Atunci cand rezultatele evaluarii si masurarii prevazute la
art. 8 indica un risc pentru sanatatea lucratorilor, Ministerul Sanatatii va
emite ordine pentru a asigura supravegherea adecvata a sanatatii acestora, in
concordanta cu legislatia nationala care transpune Directiva 89/391/CEE.
(2) Actele normative prevazute la alin. (1), inclusiv cerintele specificate
pentru fisele medicale si pentru posibilitatea consultarii acestora, vor fi
elaborate in conformitate cu legislatia si/sau practicile nationale.
Art. 31. - (1) Lucratorii a caror expunere la zgomot depaseste valorile de
expunere superioare de la care se declanseaza actiunea angajatorului privind
securitatea si protectia sanatatii lucratorilor au dreptul la examenul medical
periodic, inclusiv testarea auzului, efectuat de medicul specialist/primar de
medicina muncii, in conformitate cu legislatia nationala.
(2) Daca evaluarea si masurarile prevazute la art. 8 indica un risc pentru
sanatatea lucratorilor a caror expunere la zgomot depaseste valorile de expunere
inferioare de la care se declanseaza actiunea, acestia au dreptul la control
audiometric preventiv.
(3) Controalele prevazute la alin. (1) si (2) au ca obiectiv diagnosticarea
precoce a oricarei pierderi auditive datorate zgomotului si pastrarea functiei
auditive.
Art. 32. - (1) Pentru fiecare lucrator care face obiectul supravegherii
medicale, in conformitate cu prevederile art. 30 si 31, trebuie completat un
dosar medical individual, care trebuie actualizat.
(2) Dosarele medicale trebuie sa contina un rezumat al rezultatelor
supravegherii sanatatii.
(3) Dosarele medicale trebuie sa fie pastrate intr-un mod adecvat, astfel
incat sa poata fi consultate ulterior, cu respectarea secretului medical.
(4) La cerere, copii ale dosarelor medicale actualizate trebuie sa fie
transmise directiilor de sanatate publica.
(5) Fiecare lucrator trebuie sa aiba acces la dosarul medical individual
propriu, la cererea sa.
Art. 33. - (1) In cazul in care, in urma supravegherii functiei auditive, se
constata ca un lucrator prezinta o pierdere identificabila a auzului, medicul de
medicina muncii va aprecia daca este probabil ca pierderea de auz sa fie
rezultatul expunerii la zgomot la locul de munca.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), medicul de medicina muncii trebuie sa
informeze lucratorul cu privire la rezultatul care il priveste personal.
(3) In situatia prevazuta la alin. (1), angajatorul trebuie:
a) sa revizuiasca evaluarea riscurilor realizata conform prevederilor art.
8-16;
b) sa revizuiasca masurile prevazute, conform prevederilor art. 17-25, pentru
eliminarea sau reducerea riscurilor;
c) sa tina seama de recomandarile medicului de medicina muncii sau ale
directiilor de sanatate publica privind aplicarea oricarei masuri necesare
pentru a elimina sau reduce riscurile, in conformitate cu prevederile art.
17-25, inclusiv posibilitatea de a transfera lucratorul intr-un alt loc de
munca, unde nu exista risc de expunere;
d) sa organizeze supravegherea sistematica a sanatatii si sa asigure
reexaminarea starii de sanatate a celorlalti lucratori care au suferit o
expunere asemanatoare.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 34. - (1) In cazul in care, datorita naturii activitatii, este probabil
ca utilizarea integrala si corecta a mijloacelor de protectie auditiva
individuale sa conduca la riscuri mai mari pentru sanatate sau securitate decat
neutilizarea lor, se pot acorda derogari de la prevederile art. 23 lit. a) si
b), art. 26 si 27.
(2) Derogarile prevazute la alin. (1) se acorda in urma consultarii
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei cu Ministerul Sanatatii
si cu partenerii sociali.
(3) Derogarile trebuie sa fie insotite de conditii care garanteaza, luandu-se
in considerare conditiile speciale, ca riscurile rezultate se reduc la minimum
si ca lucratorii in cauza fac obiectul unei supravegheri sporite a sanatatii.
(4) Derogarile se revizuiesc la fiecare 4 ani si se retrag imediat ce
inceteaza situatiile care le justifica.
Art. 35. - (1) In vederea aplicarii prezentei hotarari in sectorul muzicii si
al divertismentului, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si
Ministerul Sanatatii vor elabora, in consultare cu partenerii sociali si in
conformitate cu legislatia si practicile nationale, un cod de conduita care sa
prevada indicatii practice menite sa ajute lucratorii si angajatorii din acest
sector sa isi indeplineasca obligatiile legale prevazute in prezenta hotarare.
(2) Elaborarea codului de conduita prevazut la alin. (1) se va face pana la
data de 15 februarie 2008.
(3) Pana la data de 15 februarie 2008 trebuie pastrate nivelurile de
protectie deja atinse in ceea ce priveste lucratorii din sectorul muzicii si al
divertismentului.
Art. 36. - In situatia in care la locurile de munca de la bordul navelor
maritime se depasesc valorile limita de expunere, prevederile art. 26 si 27 se
pot pune in aplicare incepand cu data de 15 februarie 2011.
Art. 37. - Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 septembrie 2006.
Prezenta hotarare transpune Directiva 2003/10/CE privind cerintele minime de
securitate si sanatate referitoare la expunerea lucratorilor la riscurile
generate de agenti fizici (zgomot), publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 42/2003.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
---------------
Ministrul muncii, solidaritatii sociale si familiei,
Gheorghe Barbu
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
Ministrul sanatatii,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Bucuresti, 12 aprilie 2006.
Nr. 493.